Wij helpen ouderen en minder validen om zelfstandig te gaan reizen in het Openbaar Vervoer. Zelfstandig reizen is belangrijk voor het onderhouden van sociale contacten, het gevoel van eigenwaarde en participatie in de samenleving. Onze Valys Ambassadeurs leren de reizigers met een vertrouwd gevoel te reizen. Het Openbaar Vervoer biedt ook aan ouderen en minder validen veel voordelen. Het is een veilige manier van reizen en vergroot hun vrijheid. Op de volgende verschillende manieren bieden wij hulp aan de Valys reiziger:

Reizen met de Valys reiziger

Valys Ambassadeurs die de reizigers begeleiden zijn vrijwilligers die het leuk vinden hun ervaringen te delen met anderen die minder bekend zijn met het Openbaar Vervoer. Zij helpen de Valys pashouders zelfstandig te reizen met de trein. Valys biedt haar klanten twee verschillende mogelijkheden om met een Valys Ambassadeur te reizen namelijk in Valys Begeleid en Valys Vrij.

• Valys Begeleid is vervoer van deur tot deur met taxi en trein onder volledige begeleiding
  • Valys Vrij is vervoer van deur tot deur met taxi en trein waarbij de reiziger zelfstandig met de trein reist.

Gedurende de treinreis begeleidt en coacht de Valys Ambassadeur de reiziger. De reiziger kan drempels ervaren bij het reizen met de trein. De drempels worden samen met de Valys Ambassadeur doorlopen met als doel deze weg te nemen, zodat de reiziger zelfstandig durft te gaan reizen.

Voordat een vrijwilliger met een reiziger mee gaat in de trein, volgen ze een training tot Valys Ambassadeur. In de training wordt onder andere aandacht besteed aan coachende vaardigheden bij drempels van de reiziger tijdens het reizen met de trein.

Met het Valys Begeleid reizen kan door heel Nederland vanuit 30 verschillende stations worden gereisd. Op het overzicht is te zien vanuit welke stations wordt gewerkt.

Valys Begeleid Reizen kan vanaf één van deze stations: Alkmaar, Almere Centrum, Amersfoort, Amsterdam Centraal, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Den Haag Centraal, Deventer, Dordrecht, Ede-Wageningen, Eindhoven, Goes, Gouda, Groningen, Hengelo, Hilversum, Leeuwarden, Leiden Centraal, Nijmegen, Roermond, Roosendaal, Rotterdam Centraal, Schiphol, Sittard, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Utrecht Centraal, Venlo, Zwolle

Taken die onder de functie van Valys Ambassadeur vallen:

• Samen een reis afleggen
  • Tijdens de reis begeleiding en coaching geven aan de reiziger
  • Voorlichting geven